2015. május 3., vasárnap

Játék az egész világ!

A Star Trek franchise a játékiparra, ezen belül is a virtuális játékiparra nagy hatással volt. Az 1970-es évektől napjainkig, a mára már kezdetlegesnek tűnő, szöveges alapú játékoktól a színes grafikájú, online játszható verziókig igen széles skáláját fedezhetjük fel. Ebben a bejegyzésben, gyors áttekintésként szemezgetek a '70-es évektől a 2010-es évek közepéig tartó fejlődés szegmenseiből, legalábbis a kereskedelmi vonatkozású játékok, illetve az online lehetőségek tekintetében.



Azok a '70-es évek

Két évvel a Star Trek TOS befejezése után (1971-ben) Mike Mayfield BASIC nyelven írt egy szöveg alapú Star Trek (egyes helyeken a nevéhez hozzáteszik az egyértelműség végett: 1971, Text Game) játékot, majd ez C és C++ nyelven terjedt tovább. 1972-ben és 1974-ben át is dolgozták.

Nyitókép a továbbfejlesztett, 1972-es Star Trek szöveg alapú játékból


Időközben megkezdődött a technológiai verseny a számítógépes platformok és konzolok, videojáték eszközök között. Ez a Star Trek sorozatra is hatással volt, pl. Apple II-re megjelent az Apple Trek (1979), mely nem sokban különbözött az imént említett elődeitől. Ebben már nyomokban fellelhetőek voltak grafikai elemek is, mégis zömmel a szöveg alapú játékmód dominált.

Részlet az Apple Trekből


Ezzel párhuzamosan más platformokon is jelent meg Star Trek játék, mint például 1979-ben a Microvision játékkonzolra készült Phaser Strike.

Az 1979-es Star Trek: Phaser Strike

Azok a '80-as évek

A 80-as években robbanásszerűen terjedtek el a további játékok. Ilyenek voltak 1981-ben pl. az Atari 800-ra kifejlesztett Tari Trek és a DOS-ra készült Begin: Tactical Starship Simulator nevű játékok.

Részlet a Tari Trekből

Begin: Tactical Starship Simulator


1982-től kezdtek elterjedni a Star Trek arcade játékok, mint a Star Trek: Strategic Operations Simulator, amely 1983-ban jelent meg Commodore VIC 20-asra. (Fekete Zsombor játékkutató, ludológus meghatározásában:  az "arcade műfaj a játéktermek gyors játékmenetű, de annál izgalmasabb, adrenalin-növelő élményt nyújtó programjaiból nőtte ki magát. Az „arcade” jelző nemcsak szimulátorokat jelölhet, hanem különféle lövöldözős, és verekedős játékokat is, amelyek közös sajátossága a fent említett egyszerűsített, de annál élménydúsabb felhasználás. Az autók itt nem törnek össze, ha felborulnak, a repülőgépeket általában többszintű pajzs védi, amelyet esetenként power-upokkal tölthetünk fel. Az arcade élmény jócskán elszakad a valóságtól, a realitástól, amelyet sok játék-kritikus komoly problémaként emleget!" Forrás: A számítógépes játékprogramok műfajai)

Star Tek: Strategic Operations Simulator


Az 1987-88-as Star Trek – The Rebel Universe-ben már kiforrottabb grafikai elemek is jelen voltak a játékmenetben (ez DOS operációs rendszerre, Commodore 64-re és Apple II-re készült).

Star Trek - The Rebel Universe

'90-es évek

1991-ben több platformra kijött az Interplay által fejlesztett és az Ultra Games által kiadott Star Trek: 25th Anniversary című kalandjáték. Megjelent MS DOS-on, Macintosh-on, Amiga-n és Game Boy-on (1992). Ebben a játékban már voltak bejárható terek és a kor technikai fejlettségéhez mérten, viszonylag meseszerűen, élethű grafikája volt.

Star Trek: 25th Anniversary kalandjáték jelenete

A korábban említetthez hasonló volt a Novotrade International által fejlesztett Star Trek: Deep Space Nine – Crossroads of Time, mely első sorban Sega Mega Drive-ra (Genesis) és Super Nintendo Entertainment System-re készült 1995-ben.

ST: DS9 - Crossroads of Time videojáték

Az 1997-es év több szempontból is érdekes volt, hiszen a Star Trek játékok betörtek a Sony PlayStation konzolokra, illetve a PC-kre is (nem csak esetileg).
Előbbire a Star Trek Generations a példa, mely Windows-ra is megjelent (MicroProse).

Star Trek Generations játék képernyőképe

Windows-ra és Macintosh-ra kijött ugyanebben az évben a Starfleet Academy, mely már ténylegesen szimulátornak volt mondható. Kimagasló teljesítmény volt ez a játék a High Voltage Software és Interplay Entertainment fejlesztők részéről, mivel 5 CD-n jött ki, kiváló zenei és képi világgal rendelkezett és dinamikus játékmenet jellemezte. Kiemelendő, hogy a játékbeli átvezetők (pl. intro) élőszereplős felvételekből is álltak. (Erre abban az időben nem sok példa született, de ilyen volt többek között az 1995-ös Sierra által készített Phantasmagoria.)



Star Trek (video game, 2013)

Az újabb generációs játékok közül a 2013-as Star Trek: The Video Game-et érdemes megemlíteni, ami egy third-person shooter, akció-kaland játék. A Digital Extremes fejlesztette, és kiadóként olyan nagy nevek állnak mögötte, mint például a Paramount Pictures. Három nagyobb platformon játszható az Evolution motorra épített játék: PlayStation 3-on, Xbox 360-on és Microsoft Windows-on. Annyit érdemes tudni, hogy történetileg az új Star Trek filmek világába illeszkedik, azonban sajnos eléggé negatív kritikákat kapott (a játék tesztje a Gamekapocs cikkében itt olvasható).

Karakterválasztási lehetőség a Star Trek: The Video Game-ben

Star Trek Online

A Star Trek Online-t 2005-ben kezdte fejleszteni a Perpetual Entertainment, azután a Cryptic Studios vette át 2008-ban, majd az Atari adta ki 2010-ben Microsoft Windows-ra és Macintosh-ra. Alapvetően fizetős tartalom, ellenben 2012-ben egy időre free-to-play, azaz ingyenesen játszható részeket is kialakítottak benne (pl. bizonyos eszközök eléréséért fizetni kellett). Jelenleg az Arc Games felületéről tölthető le, illetve Steam-en is elérhető. 2014. január 30-án 3,2 millió játékossal büszkélkedhetett (bővebb információ itt olvasható, infografika itt tekinthető meg).
A játék maga egy massively multiplayer online role-playing game (MMORPG), interneten, online játszható, sokjátékos szerepjáték. A 25. században játszódik, 30 évvel a „Nemezis” után.
Ingyenesen letölthető pl. az Arc Games felületéről, azonban 23 GB, úgyhogy elég nagy gépigénye van a játéknak. A Star Trek Online nagy népszerűségnek örvend, Facebook oldalát 2010 óta több mint 250 ezer ember kedvelte, és meghaladja a kétezret a róla beszélők száma.

Harcjelenet a Star Trek Online-ban

Star Trek: Alien Domain

A Star Trek: Alien Domain egy multiplayer stratégiai játék (MMORTS – Massively Multiplayer Online Real Time Strategy), amelyet a GameSamba fejlesztett ki a CBS Interactive-val.
A játékosok ebben a játékban bázisokat építhetnek, amiket meg is kell védeniük, miközben csillaghajókkal vehetik fel a harcot, mindezt ingyenesen.
2015. április 7-én vált elérhetővé a jelenleg játszható tartalom. Az ezt reklámozó, illetve ismertető oldalakon roppant pozitív értékeléseket lehet olvasni erről a játékról, azonban a kipróbálásakor jobb, ha nem hatalmas elvárásokkal kezdünk neki. Ma már ez is egy átlagos, internetes játéknak felel meg (tekintettel az alig néhány hetes hátterére), melyből számtalan van (pl. DarkOrbit). A felépítése és a lényege is ugyanaz, mint a korábban említett játék(ok)nak.
Először is választanunk kell, hogy a Federáció színeiben, vagy pedig klingonként szeretnénk-e meghódítani a játékteret. Majd kreálunk egy karaktert, amivel játékunk során menedzselhetünk flottát, bázist, stb.
A játék ingyenes, de vannak fizetős tartalmak. Hasonló kredites rendszer működik, mint minden más hasonló játékban: virtuális számlára fizetünk kreditekért, amiket aztán elkölthetünk különböző extrákért (pl. gyorsabb építkezés a bázison, építési tételek halmozása egyszerre, egyedi bónuszokat adó tárgyak stb.).
A játékmenet három részből áll: bázisunkat, bázisainkat építjük, ahol a stratégiai játékokhoz hasonlóan pl. gyárthatunk hajókat, fejleszthetünk. Másrészről a játéktérben zajlódik a küldetések nagy része, a csaták, a kalandozások. Harmadik részről pedig menedzselnünk, igazgatnunk és szerveznünk kell a flottánkat, a hajóinkat, hajóinkon lévő fegyvereket, tiszteket stb.
A játék pozitívuma, hogy addiktív (nem úgy, mint más játékok általában). Mivel többfelé kell figyelni, könnyebben telik az idő vele; nem a hagyományos: fejlesztünk egy dolgot, közben lelépjük a napi limitünket a csinosított "sakktáblán" típusú játékmenet a jellemző rá. Ellenkezőleg.
Például: az épületek építése időigényes, de azalatt éppen van időnk rendbe tenni a flottánkat. Mire végzünk, rájövünk, hogy újabb kutatási lehetőségek is elérhetőek, azonban mire beállítjuk a következő kutatást, flottánk (aminek már korábban kijelöltük az úti célját) időközben odaért az ellenséges területre, és máris zajlik a csata, összecsapás után pedig újabb és újabb lehetőségekkel élhetünk.
Harcrendszere jelenleg kicsit primitív, az egységeket külön nem irányíthatjuk, pusztán a "skill rendszer" alapján elsajátított plusz eseti lehetőségekkel szólhatunk bele valamelyest a csata végkimenetelébe. Valószínűleg ez változni fog legalább egy olyan szintre, mint ami annak idején a Heroes of Might and Magic sorozatban is volt (körökre osztás stb.).
A pozitívum ebben a harcrendszerben, hogy a végkifejlet valamennyire kiszámítható, azonban ha viszonylag közeli értékekkel rendelkezők csapnak össze, akkor már kétes a helyzet. Jelenleg nincs túl nagy különbség aközött, hogy NPC-k vagy más játékosok ellen játszunk (utóbbinál van játékosnév, szint stb. mellékelve).
Mint közösségépítő elem is jól mutatja, hogy bizony van még potenciál a Star Trek franchise-ban, nem csak az új ST filmek, hanem a játékok nyomán is. Alig 18 nap alatt több mint 5000 ember kedvelte és 200-nál több ember beszél róla Facebook-on. Nem rossz szám ahhoz képest, hogy igazából 2014 végén kezdték a játékot fejleszteni (2015. január 7-én volt a második zárt béta teszt).

Egy épülő bázis a Star Trek: Alien Domain-ben

Hagyományos játékok

Meg kell még említeni, hogy az idők folyamán több kiegészítő játék is készült, ami nem mint Star Trek, hanem mint Star Trek stílusú, annak jegyeit, elemeit tartalmazó játék jött létre, s ezek nem feltétlenül virtuálisak. Ilyenek a különböző flipperkonstrukciók (pl. The Next Generation flipper), kártyajátékok (pl. Star Trek Customizable Card Game) vagy különböző modellek, makettek.

Star Trek kártyajáték

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése